slovenské školstvo smeruje...kam vlastne ?

Autor: Klára Behúňová | 29.1.2014 o 8:42 | (upravené 29.1.2014 o 9:03) Karma článku: 8,72 | Prečítané:  237x

Môj brat je deviatak na základnej škole. Čaká ho monitor. Ako väčšina chalanov v jeho veku mu slovo "slovenčina" naháňa hrôzu. Keď v tom nevidí logiku, nevidí v tom nič. A skrátka ju nevie. Zatiaľ čo rovnicu by vypočítal aj o polnoci zo spánku, pri cvičných monitoroch s ktorými mu pomáham, trpí. On totiž nevie základné veci. A mám pocit, že to nie je preto, lebo sa neučí.  

Vždy patril medzi dobrých žiakov. Jednotkár, taká matematika je pre neho hračka. Tento rok si má vybrať strednú školu, chce ísť na informatiku. Vždy som mu závidela, že dáva v škole pozor a doma sa už nemusí učiť. V prípade slovenského jazyka to tak však nikdy nebolo. Vždy sa ju učil, na každú písomku, no pred každým vysvedčením bojuje na hranici medzi dvojkou - trojkou. Minule som zistila prečo.

Už som spomínala cvičné monitorové testy, ktoré myslím robí teraz každý deviatak nielen v škole ale aj doma. Pri prvej otázke ktorá súvisela s jazykovými štýlmi a slohovými postupmi, zlyhal. On totiž nevedel prvú a základnú vec v slovenskom jazyku. "Nám toto učiteľka nikdy nehovorila, ja som vždy tipoval"  a tipoval asi tak, že ani nevedel, že taká možnosť ako "umelecký slohový postup" ani neexistuje. Vtedy som si ešte povedala, že možno im to predsa len hovorila no nie dosť jasne a možno si to on nevšimol a nezapísal. Keď prišla otázka týkajúca sa syntaxe, netušila som, že to naj"lepšie" ešte len príde. Nejaké základy ? Nejaký odrazový mostík pri skladbe vety ? Nejaké pomôcky, podľa ktorých som si napríklad ja, celú syntax zapamätala takmer hneď ? Nielen že toto všetko chýbalo. Ich pani učiteľka im totiž zrejme niektoré veci vysvetlila ZLE. Tak zle a nepravdivo, a samozrejme pre 14 ročných ľudí aj veľmi nepochopiteľne, že sme dve hodiny preberali syntax od úplného začiatku. Naučil sa ju. Horko - ťažko - ale naučil. Nestihli sme spraviť všetky testy ktoré im cez prázdniny učiteľka zadala, lebo je jasné a pochopiteľné, že základy k nim nedostal ani môj brat a zrejme ani jeho spolužiaci.

A odvtedy si kladiem otázku "prečo ? " . Veď je to ich práca, ich poslanie, ich povinnosť. Naučiť deti a žiakov to, čo potrebujú. Viem, že nie všetci v živote aj tú syntax využijú. No on, ako žiak, je teraz v postavení, kde vedieť to je povinnosť a samozrejmosť. A ja som zas raz prišla na to, že som sa ešte stihla vyhnúť novým nezmyselným osnovám, zvláštým prapoučkám bez logiky a zdravého rozumu, že som sa mohla ešte učiť z normálnych učebníc a mohla som dostať základ, z ktorého dodnes čerpám. Som na gymnáziu kde sme každý rok dostávali asi 30 učebníc, no cez rok som využila možno dve. Podľa nových učebníc, to je všeobecne známe, sa učiť nedá. Nielen že sú zle postavené ale sú v nich chyby. Ja, ako maturantka z dejepisu, sa učím výlučne z poznámok, ktoré nám naša profesorka pracne vytvára z ešte svojich starých zošitov. Aby sme sa mali z čoho učiť. A pripraviť na maturitu. Lebo učebnice, ktoré máme k dispozícii, nás pripravia ...možno tak na 40 percent....

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Neukazujú len svoje bohatstvo, ale to, ako žijú

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Zomrel český hudobník Radim Hladík, založil skupinu Blue Effect

Postupne sa prepracoval k vlastnej tvorbe.


Už ste čítali?